رتبه بندی (Credit Rating) روش ارزیابی ریسک اعتباری کسب و کارها در صنایع مختلف است. رتبه بندی نشان دهنده توانایی و تمایل یک کسب و کار برای عمل به تعهدات مالی خود به طور کامل و به موقع است. در این روش ریسک اعتباری کسب و کارها براساس یک مدل علمی مشخص و دقیق بررسی می شود و رتبه هر متقاضی محاسبه می شود. بدین ترتیب رتبه اختصاص داده شده بیانگر ریسک فروش اعتباری یا ارائه تسهیلات به شخص حقوقی است که رتبه بندی می شود. رتبه بندی شرکت ها شامل تحلیل تمام مولفه های موثر بر اعتبار شرکت رتبه بندی شونده است. از جمله مولفه های اصلی که برای ارزیابی در موسسات رتبه بندی استفاده می شود عبارتند از: مدیریت و صلاحیت حرفه ای، محیط رقابتی و موقعیت کسب و کار، توان اقتصادی و ریسک پذیری مالی، مشتری مداری و مسئولیت اجتماعی. با در نظر گرفتن شاخص های دقیق و مناسب برای هرکدام از مولفه های بیان شده و به کارگیری مدل علمی، ارزیابی هر یک از آن ها امکان پذیر شده است. اما از آن جایی که وقایع آینده قابل پیش بینی نیستند، رتبه بندی به عنوان اندازه گیری مطلق احتمال عدم پرداخت بدهی نیست. سرمایه گذاران و دیگر شرکت کنندگان در بازار می توانند از رتبه بندی به عنوان یک دستگاه غربالگری استفاده کنند تا ریسک اعتباری دریافت کننده ی اعتبار را با میزان ریسک پذیری شرکت خود مطابقت داده و هوشمندانه و منطقی تصمیم گیری و سرمایه گذاری نمایند. نتایج رتبه بندی می تواند مورد استفاده سرمایه گذاران، صاحبان کسب و کار و تحلیل گران اقتصادی قرار گیرد که به واسطه آن، تعاملات اقتصادی و قرارداد های تجاری و مالی با ضریب اطمینان بهتر و ریسک اعتباری کمتری صورت میپذیرد. از جمله فواید رتبه بندی می توان به افزایش دانش و دستیابی به بازارهای جدید، افزایش سرعت فرآیند تصمیم گیری برای سرمایه گذاری، افزایش شفافیت محیط کسب و کارها و محک نقاط قوت و ضعف مالی کسب و کارها اشاره نمود.