loader

معرفی رتبه بندی

معرفی رتبه بندی

رتبه بندی (Credit Rating) روش ارزیابی ریسک اعتباری کسب ‌و کارها در صنایع مختلف است. رتبه بندی نشان ‌دهنده توانایی و تمایل یک کسب و کار برای عمل به تعهدات مالی خود به طور کامل و به موقع است. در این روش ریسک اعتباری کسب ‌و کارها براساس یک مدل علمی مشخص و دقیق بررسی می ‌شود و رتبه هر متقاضی محاسبه می ‌شود. بدین ترتیب رتبه اختصاص داده شده بیانگر ریسک فروش اعتباری یا ارائه تسهیلات به شخص حقوقی است که رتبه بندی می شود. رتبه بندی شرکت ها شامل تحلیل تمام مولفه‌ های موثر بر اعتبار شرکت رتبه بندی شونده است. از جمله مولفه ‌های اصلی که برای ارزیابی در موسسات رتبه بندی استفاده می ‌شود عبارتند از: مدیریت و صلاحیت حرفه ‌ای، محیط رقابتی و موقعیت کسب‌ و کار، توان اقتصادی و ریسک‌ پذیری مالی، مشتری‌ مداری و مسئولیت اجتماعی. با در نظر گرفتن شاخص‌ های دقیق و مناسب برای هرکدام از مولفه ‌های بیان شده و به کارگیری مدل علمی، ارزیابی هر یک از آن‌ ها امکان ‌پذیر شده است. اما از آن جایی که وقایع آینده قابل پیش بینی نیستند، رتبه بندی به عنوان اندازه ‌گیری مطلق احتمال عدم پرداخت بدهی نیست. سرمایه گذاران و دیگر شرکت کنندگان در بازار می توانند از رتبه بندی به عنوان یک دستگاه غربالگری استفاده کنند تا ریسک اعتباری دریافت کننده ی اعتبار را با میزان ریسک پذیری شرکت خود مطابقت داده و هوشمندانه و منطقی تصمیم گیری و سرمایه گذاری نمایند. نتایج رتبه بندی می تواند مورد استفاده سرمایه ‌گذاران، صاحبان کسب ‌و کار و تحلیل‌ گران اقتصادی قرار گیرد که به واسطه آن، تعاملات اقتصادی و قرارداد های تجاری و مالی با ضریب اطمینان بهتر و ریسک اعتباری کمتری صورت می‌پذیرد. از جمله فواید رتبه بندی می توان به افزایش دانش و دستیابی به بازارهای جدید، افزایش سرعت فرآیند تصمیم‌ گیری برای سرمایه‌ گذاری، افزایش شفافیت محیط کسب‌ و کارها و محک نقاط قوت و ضعف مالی کسب‌ و کارها اشاره نمود.

رتبه بندی


رتبه بندی در دنیا

رتبه بندی در خارج از ایران دارای پیشینه و کارنامه ی پرباری است و به دلیل دینامیک بودن فضای کسب و کارها و بازارهای مالی و سرمایه، رتبه بندی اعتباری با اصول مهندسی مالی انجام می شود و نتایج آن از مهم ترین شاخص های ریسک اعتباری شرکتی، دولتی و کشوری است. در حال حاضر نزدیک به 150 موسسه رتبه بندی در سراسر دنیا فعال هستند که از میان آن ها سه موسسه بزرگ خدمات رتبه بندی S&P، سرویس سرمایه‌گذاران مودیز (Moody’s Investors Service) و رتبه بندی فیچ (Fitch) در این حوزه حدود 95 درصد بازار را به خود اختصاص داده‌اند. از دستاوردهای مشترک فرایند رتبه بندی در داخل و خارج از ایران، به سهولت دستیابی به انواع تسهیلات، قدرت در چانه زنی های تجاری و تامین مالی، ارزیابی مزیت های رقابتی و "برند شدن" در بازار، قدرت رشد سهم بازار و اولویت در کسب امتیازهای مالیاتی و دولتی است.



رتبه بندی در ایران

در ایران پیرو قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 1389، مرکز ملی رتبه بندی اتاق ایران فرایند رتبه بندی (Ranking) و (Rating) را در جهت تشویق و هدایت واحدهای اقتصادی به سمت استانداردهای شفاف و جهانی برعهده گرفت. با توجه به گستردگی صنایع و موضوع فعالیت واحدهای اقتصادی، در سال 1396 مرکز ملی رتبه بندی اتاق ایران موفق به ارائه مدل علمی رتبه بندی گردید و با ایجاد سامانه جامع رتبه بندی، با توجه به موضوع فعالیت و صنعت، واحدهای اقتصادی می توانند در این سامانه درخواست رتبه بندی نمایند. شرکت های رتبه بندی در ایران با الگوبرداری از فلسفه رتبه بندی اعتباری در اروپا و آمریکا، توانستند مدل های ارزیابی و رتبه بندی مورد نظر خود را در بازار ایران معرفی و اجرا نمایند و با گذشت سالها، اهمیت روز افزون خدمات شرکت های رتبه بندی در ایران بیش از پیش قابل درک بود. در حال حاضر شرکت ها و موسسه های واجد شرایطی را که در موضوع فعالیت های مشخص اقتصادی، موفق به دریافت مجوز از مرکز مذکور شده اند، مجاز و موظف به ارزیابی و رتبه بندی واحد های اقتصادی در سطح کشور هستند. از سویی دیگر، در سال 1395 سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور ایجاد یک مدل واحد و استاندارد رتبه بندی در سطح کشور، از بین شرکت های متقاضی و واجد شرایط اخذ مجوز دعوت به عمل آورد. با توجه به گستردگی صنایع و موضوع فعالیت واحدهای اقتصادی، در سال 1396 مرکز ملی رتبه بندی اتاق ایران با بهره گیری از مشاوران خبره موفق به ارائه مدل علمی رتبه بندی گردید و با ایجاد سامانه جامع رتبه بندی، با توجه به موضوع فعالیت و صنعت واحدهای اقتصادی می توانند در این سامانه درخواست رتبه بندی نمایند. شرکت اعتبارسنجی حافظ سامان ایرانیان مفتخر است که با کسب مجوز از مرکز ملی رتبه بندی اتاق ایران در موضوع فعالیت شرکت های بازرگانی، شرکت های بیمه و مالی، با تخصص ویژه کادر سازمانی خود فرایند رتبه بندی را عهده دار شود.



مزایای رتبه بندی واحد های اقتصادی بازرگانی، بیمه و مالی
  • ایجاد تمایز و رتبه بندی واحد های اقتصادی در میان دیگر اعضای اقتصادی اصناف
  • ایجاد ارزیابی دقیق از وضعیت موجود
  • اثبات قدرت اعتباری شرکت ها جهت کسب تسهیلات متناسب کسب و کار از نهاد های مالی
  • ایجاد قدرت چانه زنی در سطح بازار با تامین کنندگان و مشتریان
  • ایجاد قدرت بازرگانی طبق شاخص های رتبه بندی در تعامل با همتایان خارجی
  • ایجاد برند و مزیت های رقابتی در رتبه تجاری
  • ایجاد پتانسیل و اثبات اولویت در کسب مزیت های مالیاتی، گمرکی و تسهیلات دولتی
  • ایجاد قدرت چانه زنی در کسب امتیازهای معنوی از شرکت های خارجی و چند ملیتی
  • ایجاد مزیت های چانه زنی در فرایند های رشد سهم بازار و ادغام و تملیک (M&A)
  • تسهيل در دريافت انواع ضمانت نامه ها و بيمه نامه ها
  • تسهيل در دريافت اعتبارات ارزی با کارت بازرگانی

خدمات رتبه بندی

 مشاوره

شرکت اعتبارسنجی حافظ سامان ایرانیان، دارنده مجوز رتبه بندی در گرایش های بازرگانی و بیمه و مالی از مرکز ملی رتبه بندی ایران آمادگی خود را جهت ارائه سرویس مشاوره به شرکت ها و سازمان های فعال در گرایش های ذکر شده اعلام می دارد. سرویس آموزش این شرکت شامل مشاوره ساختار سازمانی، مشاوره ساختار سرمایه، مشاوره متدولوژی ارزیابی بایسته (Due Diligence) می شود. متقاضیان واحدهای اقتصادی بازرگانی، بیمه و مالی می توانند از طریق راه های ارتباطی شرکت درخواست ارائه مشاوره را ثبت نمایند.

 آموزش

شرکت اعتبارسنجی حافظ سامان ایرانیان با هدف تشویق و هدایت واحدهای اقتصادی به اهمیت رتبه بندی در جهت کسب استانداردهای ساختار کسب وکار، آموزش های متناسب با شاخص های رتبه بندی را ارائه می نماید. واحدهای اقتصادی، بازرگانی، بیمه و مالی می توانند از راه های ارتباطی شرکت درخواست ارائه آموزش را ثبت نمایند. در اولین فرصت با شما تماس گرفته شده و هماهنگی های لازم انجام خواهد شد.

 رتبه بندی شرکت های بازرگانی

خدمات رتبه بندی ما شامل کلیه شرکت های بازرگانی مستقر در ایران که با موضوع صادرات، واردات، امور گمرکی، خرید و فروش کالاها و خدمات ارائه می گردد. لذا، شرکت های فعال در این حوزه ها می توانند با دریافت رتبه اعتباری طرف قرارداد خود، از ریسک معامله اعتباری با او مطلع شده و ملاحظات لازم را در تعامل طرفین رعایت کنند. در دیگر سو، هر شرکت با دریافت رتبه اعتباری خود، از وضعیت جاری خود در مقایسه با سایر شرکت هم صنعت مطلع شده و دریافت صحیح و دقیقی از قدرت رقابت خود پیدا خواهد کرد.

 رتبه بندی شرکت های بیمه و مالی

خدمات رتبه بندی ما در بازارهای مالی شامل بانک ها، شرکت های تامین سرمایه، سرمایه گذاری، لیزینگ، موسسه های اعتباری و در بازار بیمه شامل کلیه شرکت های فعال بیمه شامل اموال، مسئولیت، بازرگانی، حمایتی، اشخاص و بیمه های خاص است. در رتبه بندی این گروه از شرکت ها شاخص های اختصاصی صنعت مالی و بیمه لحاظ شده و به طور ویژه عوامل و ریسک های معطوف به این صنعت ارزیابی می شوند.

ثبت درخواست رتبه بندی



فرآیند رتبه بندی شرکت های فعال در گرایش بازرگانی، مالی و بیمه در ادامه توضیح داده شده است. شرکت های فعال در گرایش بازرگانی شامل کسب‌وکارهایی با فعالیت‌های صادرات، واردات، امورگمرکی و شرکت های فعال در گرایش مالی و بیمه شامل کسب‌وکارهایی با فعالیت‌های مالی مانند سرمایه گذاری، بانک، بیمه ، لیزینگ و غیره است. فرآیند رتبه بندی شرکت ها با هر دو گرایش به شرح زیر است:

  1. ثبت نام در سامانه یکپارچه رتبه بندی فعالان اقتصادی مرکز
  2. تکمیل فرم های شرکت های بازرگانی و فرم های شرکت های بیمه و مالی و ارسال مدارک مورد نیاز
  3. ارزیابی اولیه متقاضی رتبه بندی
  4. برگزاری جلسه با شرکت متقاضی

مقالات رتبه بندی

قراردادهای تامین سرمایه در گردش
تامین سرمایه در گردش مفاهیم و پارامترهای ویژه ای را در برمی گیرد زیرا محدودیت های تضمین و وثیقه گذاری، واز طرفی مفاهیم متفاوتی از ریسک اعتباری را در خود می گنجاند. ازمیان روش های مرسوم و مبتکرانه در دنیای تامین مالی، در این نوشته به تشریح روش های وام دهی بر پایه دارایی ، فکتورینگ ، فرفیتینگ ، خرید اسناد تجاری (خرید دین) و خط اعتباری می پردازیم که علیرغم شباهت ها و درهم تنیدگی های زیاد، تفاوت های برجسته ای نیز دارند که تشریح این جزئیات به همراه افق رشد و توسعه آنها در فضای مالی ایران در ادامه بحث خواهد شد. ... ادامه
مشاهده   دانلود
رتبه بندی اعتباری و تخمین هزینه بدهی
در این مقاله سعی داریم ابتدا مفهوم سرمایه گذاری و تامین مالی، ساختار سرمایه و هزینه بدهی را بیان کنیم سپس با اشاره به کارکرد رتبه اعتباری، روش تخمین هزینه تامین مالی از طریق بدهی را با یک مساله عینی تشریح نماییم. در پایان نیز کاربرد رتبه بندی اعتباری در تخمین هزینه بدهی ارائه می شود. ... ادامه
مشاهده   دانلود
ابعاد بررسی رتبه بندی شرکت های بازرگانی
در سامانه جامع رتبه ­بندی شرکت ­ها سه مولفه اصلی شامل پروفایل مالی (توان اقتصادی و ریسک پذیری)، پروفایل کسب وکار (موقعیت رقابتی و محیط کسب و کار) و پروفایل مدیریت (مدیریت و صلاحیت حرفه ای) ارزیابی می ­شوند. هر کدام از مولفه ­های فوق، معیارهای مشخصی را در بر می گیرد ... ادامه
مشاهده   دانلود
iranian credit bureau & scoring company logo