درباره ما
تاریخچه
ماموریت سازمان
چشم انداز سازمان
بازار هدف
شرکت اکسپرین
اعتبارسنجی
معرفی اعتبارسنجی
محصولات اعتبارسنجی
مقالات اعتبارسنجی
رتبه بندی
معرفی رتبه بندی
خدمات رتبه بندی
ثبت درخواست رتبه بندی
مقالات رتبه بندی
میزانتو
معرفی میزانتو
کاربران میزانتو
شرکت ها در میزانتو
وصول مطالبات معوق
اخبار
گروه مالی سامان
تماس با ما
تماس با ما
همکاری با ما
آدرس شرکت
دانلود مقاله
۱۳۹۷ يکشنبه ۳۰ دي
مروری بر مدل جامع رتبه بندی شرکت های بازرگانی
در این نوشتار مدل جامع رتبه بندی شرکت های بازرگانی مطابق مولفه ها، معیارهای هر مولفه و شاخص های هریک از معیارها به نمایش گذاشته شده است. در این مدل، مولفه توانایی اقتصادی و ریسک پذیری مالی شرکت ها 40 درصد از مجموع وزن ارزیابی ها را در بر می گیرد، مولفه موقعیت رقابتی و محیط کسب و کار 30 درصد از مجموع وزن ارزیابی ها را دربرداشته و در نهایت، مولفه مدیریت و صلاحیت حرفه ای 20 درصد از مجموع وزن ارزیابی ها را در رتبه بندی نهایی به خود اختصاص می دهد.
در مولفه توانایی اقتصادی و ریسک پذیری مالی هفت معیار کلیدی ارزیابی می شوند. در ارزیابی مولفه مذکور صورت های مالی شرکت ها به طور دقیق مطالعه می شوند و نسبت های سودآوری، نقدینگی، اهرم و نسبت کارایی در مقایسه با صنعت مورد تحلیل قرار می گیرد. معیار اعتبار در این مولفه، بیانگر اعتبارسنجی و رتبه بندی های دوره ای پیشین شرکت خواهد بود، که با توجه به سوابق رتبه بندی وزن مشخصی در ارزیابی این معیار به آن تعلق می گیرد. در این معیار خاص شاخص هایی از جمله وضعیت چک برگشتی، نسبت سرمایه به مجموع و رتبه اعتباری اندازه گیری می شوند.
مولفه موقعیت رقابتی و محیط کسب و کار که در واقع پروفایل کسب و کار را ارزیابی می کند برای سهم بازار های داخلی و خارجی اهمیت قابل توجهی قائل است. در این معیار مشخص نه تنها عملکرد و وضعیت فعلی، بلکه عملکرد تاریخی شاخص های مرتبط با این معیار نیز تحلیل و ارزیابی می گردد. آنچه که در معیار توان رقابتی این مولفه مهم است، تحلیل شرکت در زمینه فعالیت و رشته صنعتی خود و همچنین استراتژی ها و اقدامات مقتضی لازم در بازار است. لازم به تاکید است، دو معیار توضیح داده شده دارای وزن تاثیرگذاری در ارزیابی مولفه فوق الذکر هستند.
مولفه سوم به مدیریت و صلاحیت حرفه ای اختصاص دارد. در این مولفه، معیار ایجاد و توسعه سیستم های مدیریتی در سطح سازمان حائز اهمیت است که در این معیار به مواردی از جمله فرآیندهای تخصصی از جمله مدیریت ریسک و فرآیندهای سازمانی اشاره می شود. معیار مدیریت ریسک نشانی از قدرت مدیریتی در شناسایی و برنامه های اقتضایی با توجه به ریسک های فرایندی و دپارتمان های تخصصی سازمان است.
در پایان، لازم به تذکر است که همکاری شرکت متقاضی و ایجاد رابطه کاری منسجم با موسسه رتبه بندی جهت کشف پتانسیل ها و شناخت وضعیت کنونی شرکت در جهت افزایش دقت در کاهش انحراف اطلاعات با واقعیت های شرکت، موجب حصول نتیجه دقیق در رتبه بندی خواهد شد. علاوه بر این، شرکت رتبه بندی شونده می تواند از گزارش رتبه بندی جهت تنظیم برنامه های بهبود استفاده کرد تا در رتبه بندی های آتی رتبه بالاتری کسب نماید.
کسب و کار
ریسک اعتباری
رتبه بندی
وام
Credit Rating
مهندسی مالی
تامین مالی
نکول
اهرم
نسبت های مالی
نسبت های نقدینگی
مرکز ملی رتبه بندی
نقل قول با ذکر منبع مجاز است