مدیریت ریسک فرآیندی است که در آن به شناسایی، اندازهگیری، تصمیمگیری و نظارت بر انواع ریسک مطرح برای بنگاههای اقتصادی پرداخته میشود. طراحی و پیادهسازی سیستم مدیریت ریسک، ریسک فعالیت را تحت کنترل قرار داده و زیانهای بالقوه و بالفعل رخدادهای پیشبینینشده را کاهش میدهد.ریسک اعتباری یکی از مهمترین و اساسیترین ریسکهای کسبوکارها و موسسات مالی و اعتباری و کسبوکارهایی است که به محصولات و خدمات خود را به شکل اعتباری در اختیار مشتریان قرار میدهند. ریسک اعتباری از این واقعیت ریشه میگیرد که طرف قرارداد نتواند یا نخواهد تعهدات خود را نسبت به طرف مقابل انجام دهد. بانکها و کسبوکارهایی که محصولات خود را به صورت اعتباری عرضه میکنند، عموما ًبا ریسک اعتباری مواجه میشوند. برای مثال در شرایطی که فرد اقدام به خرید اعتباری نماید و قادر به پرداخت مبالغ چکهای خود نباشد یا نتواند (یا نخواهد) اقساط تسهیلات بانکی را بازپرداخت نماید، ریسک عدم وصول مطالبات رخ میدهد. از این رو این کسبوکارها در جهت کنترل و کاهش ریسک اعتباری، مشتریان حقیقی و حقوقی خود را بر اساس متغیرهای مرتبط با ریسکی که در همکاری با آنها متحمل میشوند، اعتبارسنجی مینمایند. با استفاده از دانش اعتبارسنجی، کسبوکارها قادر به تفکیک مشتریان پرریسک از سایر مشتریان میشوند و میتوانند با اطمینان حداکثری به ارائه خدمات اعتباری به مشتریان خود بپردازند.